Jak możemy chronić się przed smogiem i jego skutkami?

Maska antysmogowa chroni przed zanieczyszczeniami

O tym, że smog niekorzystnie wpływa na nasze zdrowie i jest szczególnie niebezpieczny dla dzieci, osób starszych i tych, którzy cierpią na choroby układu oddechowego i krążenia, nie trzeba już nikogo przekonywać. Jak jednak ochronić się przed smogiem i co możemy zrobić, aby chociaż częściowo zminimalizować skutki zanieczyszczenia powietrza?

Patrząc na tak zwaną „smogową mapę Polski”, nawet najbardziej radykalne rozwiązanie, w postaci zmiany miejsca zamieszkania, może okazać się mocno kłopotliwe. I to nie tylko ze względu na naszą sytuację życiową. Okazuje się bowiem, że problem z zanieczyszczonym powietrzem dotyczy większości polskich miast. Co ciekawe, na niechlubnej liście najbardziej skażonych miejscowości regularnie pojawiają się górski kurort Zakopane oraz mająca status uzdrowiska Rabka-Zdrój. Najmniej zanieczyszczonym powietrzem pochwalić może się natomiast północna część kraju, w szczególności gminy i miasta nadmorskie, ze Słupskiem na czele.

Jak ochronić się przed smogiem? Rady ekspertów

Bądźmy jednak realistami – nie każdy może (i chce) przeprowadzić się nad Bałtyk lub Mazury. Jak więc uchronić się przed smogiem, nie wywracając swojego dotychczasowego trybu życia do góry nogami? Oto kilka wskazówek ekspertów, które pomogą nam zredukować skutki zanieczyszczenia powietrza.

1. Monitorowanie jakości powietrza

Regularnie monitorujmy jakość powietrza w naszym miejscu zamieszkania i najbliższej okolicy. Dzięki licznym aplikacjom mobilnym na smartfony, takim jak na przykład „Jakość powietrza w Polsce”, Kanarek czy SmokSmog, śledzenie na bieżąco poziomu zanieczyszczeń nie powinno przysporzyć nam problemów. Zwracajmy ponadto uwagę na warunki atmosferyczne – z reguły stężenie smogu jest wyższe w chłodne, bezwietrzne dni.

2. Ograniczenie aktywności

Podczas alarmu smogowego ograniczmy wszelkie aktywności na zewnątrz. Przełóżmy bieganie, jazdę na rowerze, a przede wszystkim zabawy i spacery z dziećmi na inny – bardziej korzystny dla naszego zdrowia – dzień.

3. Noszenie maski antysmogowej

Zaopatrzmy się w dobrej jakości maskę antysmogową. Najlepiej taką, która nie tylko doskonale filtrować będzie zanieczyszczenia w postaci smogu, spalin, pyłków roślin, wirusów i chorobotwórczych bakterii, ale również – natychmiast je zneutralizuje, eliminując z powierzchni szkodliwe substancje. Dodatkowo nośmy przeciwsłoneczne okulary – ograniczą skutki działania smogu i promieniowania UV na nasze oczy.

4. “Zmywanie” smogu

Pozbądźmy się pyłów ze swojej skóry i ubrania po każdym powrocie do domu. Umyjmy włosy, wypłukajmy nos oraz jamę ustną wodą morską, wkropmy do oczu sztuczne łzy oraz przebierzmy się w czystą odzież.

5. Oczyszczanie powietrza w domu

Nie wietrzmy mieszkania lub domu w dni, w które normy zanieczyszczenia powietrza są przekroczone. To pozwoli nam chociaż w części powstrzymać wnikanie szkodliwych pyłów do wnętrza. Miejmy także świadomość, że smog obecny jest nawet w zamkniętych pomieszczeniach, oczywiście w mniejszym stężeniu niż na zewnątrz. Aby się przed nim ochronić, postawmy na dobry oczyszczacz powietrza oraz hodujmy rośliny oczyszczające powietrze, na przykład dracenę odwróconą, bluszcza pospolitego lub figowca benjamina.

6. Filtrowanie powietrza w samochodzie

Unikajmy podróżowania samochodem w godzinach szczytu, wybierajmy także mniej ruchliwe trasy. Zamknijmy okna w aucie, a wentylację ustawmy na obieg zamknięty. Zainwestujmy również w dobrej jakości filtr samochodowy, filtrujący powietrze wpadające do kabiny auta. Pamiętajmy o jego regularnej wymianie – najlepiej przed rozpoczęciem i zakończeniem sezonu grzewczego. W miarę możliwości starajmy się korzystać z komunikacji miejskiej.

7. Ochranianie dzieci

Szczególną troską otoczmy dzieci. To one najbardziej narażone są na skutki smogu. Ich układ oddechowy – w tym nabłonek oddechowy wyłapujący zanieczyszczenia – nie jest jeszcze dojrzały, a drogi oddechowe są krótkie i wąskie, co zwiększa ich podatność na stany zapalne oraz podrażnienia. Zachęcajmy maluchy do oddychania nie ustami, a nosem – jest on naturalnym filtrem powietrza. Podczas pobytu na zewnątrz, często podawajmy dziecku napoje. Dzięki temu część zanieczyszczeń, zamiast trafić do płuc, przyklei się do wilgotnych ścianek gardła.

8. Wzbogacenie diety

Zadbajmy o dietę bogatą w antyoksydanty, czyli witaminy A, C, E oraz selen – zneutralizują uszkadzające nasz organizm wolne rodniki, które powstają na skutek oddychania zanieczyszczonym powietrzem.

9. Korzystanie z inhalatora

Jeśli cierpimy na astmę, nie wychodźmy z domu bez inhalatora. Nawet, jeżeli do tej pory nie był nam potrzebny, może się przydać – smog zaostrza objawy chorób układu oddechowego.

10. Odpoczywanie od smogu

Starajmy się, chociaż od czasu do czasu, uciec przed smogiem tam, gdzie będziemy mogli odetchnąć pełną piersią bez szkody dla naszego zdrowia. Pojedźmy na długi weekend nad morze, spędźmy popołudnie w kopalni soli w Wieliczce, a jeśli planujemy wakacje w Polsce – udajmy się na wolne od smogu Mazury.
Maska antysmogowa w podróży